Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з біології


Критерії оцінювання навчальних досягнень
учнів з біології

Рівні навчальних досягнень
Бали
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
Початковий
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти
2
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів  
3
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки
Середній
4
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів,  допускаючи несуттєві біологічні помилки
5
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
6
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі 
Достатній
7
Учень (учениця) самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  з допомогою вчителя формулює  висновки
8
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­-наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом
9
Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно-­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами, визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно-­ціннісне ставлення до живої природи
Високий
10
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно­-наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій
11
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
12
Учень (учениця) виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань 






Оцінювання лабораторних і практичних робіт

При оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:
·        обсяг виконання завдань роботи;
·        наявність помилок, їх кількість;
·        оформлення роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних обєктів, охайність тощо);
·        для лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);
·        для практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;
·        рівень самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання звіту).

Рівні навчальних досягнень
Бали
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
Початковий
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита)  розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти
2
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням  підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних об'єктів  
3
Учень (учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так або ні); допускає суттєві біологічні помилки
Середній
4
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну характеристику  загальних  ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки
5
Учень (учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст навчального матеріалу; характеризує загальні  ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує біологічні
обєкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі

6
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі 
Достатній
7
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює біологічні об‘єкти та явища;     виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати;  з допомогою вчителя формулює  висновки
8
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; пояснює причинно­-наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі користуючись  алгоритмом
9
Учень/учениця вільно відтворює навчальний матеріал та  відповідає на поставлені запитання;   аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно-­наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує  типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами, ­визначниками, натуральними біологічними обєктами та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно-­ціннісне ставлення до живої природи
Високий
10
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми;  розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності;  аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-­наслідкові зв’язки;  використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій
11
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-­наслідкові зв’язки; визначає можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє переконання і активно проявляє  ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
12
Учень/учениця виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;  використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань 

Критерії оцінювання проектної діяльності учнів на уроках біології.
За основні критерії оцінювання проектів вважаю потрібним взяти такі:

·        значущість і актуальність обраної теми;
·        інформативність;
·        повнота розкриття теми;
·        доказовість;
·        естетичність;
·        колективність (при роботі у групах);
·        презентація та захист роботи;
·        власне оцінювання досвіду.

Під час ознайомленням з роботою вчитель звертає увагу на те, щоб перші п’ять пунктів обов’язково певною мірою  просліджувались у поданій учнями роботі, лише після цього, учні можуть перейти до її захисту.
Всі ці пункти повинні мати у собі підпункти, які розширюють можливості адекватного та повного оцінювання учнівської роботи. Учнівські проекти доцільно оцінювати комплексно.
Наприклад, загальна кількість балів за роботу - 100 балів , що відповідає 12 балам.

Шкала оцінювання:

Бали
Оцінка
81-100
12
71-80
11
61-70
10
51-60
9
41-50
8
31-40
7
25-30
6
21-26
5
16-20
4
11-15
3
2-10
2

Можливі критерії оцінювання у балах:
1.     Значущість і актуальність описаної теми. ( max.- 3 балів)
·        якого масштабу являє собою дана проблема: (всесвітнього, всеукраїнського,місцевого, не має розголосу); (0-2бали)
·        адекватність висунутих проблем їх тематиці.(0-1бали)
2.     Інформативність. ( max.-33 бали)
·        практична можливість застосування способів вирішення;
(0-20балів)
·        важливість зібраної інформації для висвітлення теми;(0-4бали)
·        достовірність інформації;(0-2бали)
·        джерела отримання інформації;(0-1бали)
·        перевірка одних джерел іншими або практичне підтвердження;(0-1бали)
·        способи вирішення проблеми, що висвітлюється;(0-2бали)
·        законність способу вирішення.(0-1бали)
3.     Повнота розкриття теми. ( max.-16 балів)
·        охоплення при розкритті теми найважливіших понять;(0-2бали)
·        змістовність та інформативність кожного розділу;(0-2бали)
·        достатність зібраних матеріалів, необхідних для висновків з даної теми;(0-2бали)
·        логічність викладення матеріалу;(0-2бали)
·        рівень зрозумілості викладеного матеріалу для читачів;(0-2бали)
·        висновки, які слідують з кожного розділу;(0-2бали)
·        рівень залучення знань з інших областей;(0-2бали)
·        життєва компетентність.(0-2бали)
4.     Доказовість. ( max.-9 балів)
·        використання  надійних джерел інформації;(0-2бали)
·        підтвердження інформації кожного з розділів;(0-2бали)
·        теоретичні та ймовірні висновки під час роботи;(0-1бали)
·        практично-дослідницькі результати;(0-2бали)
·        підтвердження наочними матеріалами;(0-2бали)
5.     Естетичність оформлення.( max.-8 балів)
·        вживання хімічної термінології;(0-2бали)
·        написання роботи державною мовою;(0-1бали)
·        цензурність написання роботи;(0-1бали)
·        коректність використаних методів дослідження;(0-2бали)
·        законність висвітлених теорій та практик.(0-2бали)
6.     Колективність (при роботі у групах).( max.- 10 балів)
·        активність кожного учасника;(0-2бали)
·        колективний вибір роботи;(0-2бали)
·        рівномірний розподіл роботи;(0-2бали)
·        наявність зацікавлених у проекті помічників;(0-2бали)
·        взаємодопомога.(0-2бали)
7.     Презентація, захист роботи.(max.-14 балів)
·        активність кожного учасника проекту відповідно до його індивідуальних можливостей;(0-2бали)
·        доведеність рішень, що приймаються;(0-2бали)
·        уміння аргументувати свої висновки;(0-2бали)
·        уміння зацікавити опонентів;(0-2бали)
·        вільне володіння матеріалами проекту;(0-2бали)
·        організованість, артистизм;(0-2бали)
·        рівень спілкування. (0-2бали)
Власне оцінювання досвіду. ( max.-7 балів)
·        рівень організації групи? (0-2бали)
·        рівень висвітлення теми?(0-1бали)
·        рівень аргументації роботи?(0-1бали)
·        рівень значущості роботи?(0-3бали)









Немає коментарів:

Дописати коментар

Гірудотерапія.     В сучасному світі  людина має  вибір, віддати перевагу традиційній  медицині чи  звернутися до нетрадиційної медицини...