Критерії оцінювання навчальних
досягнень
учнів з біології
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні
об’єкти
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
|
3
|
Учень
(учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів;
відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так
або ні); допускає суттєві біологічні помилки
|
|
Середній
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину
навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень
(учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст
навчального матеріалу; характеризує загальні
ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних
понять, описує біологічні об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні
помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує
прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя
розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі
|
|
6
|
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний
матеріал, відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь
прикладами, що наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні
терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за
планом з незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові
біологічні вправи і задачі
|
|
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) самостійно відтворює основну частину навчального
матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних
понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища; виконує
прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає
на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює
біологічні об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між
ними; пояснює причинно-наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у
стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом
|
|
9
|
Учень
(учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; аналізує інформацію, за допомогою вчителя
встановлює причинно-наслідкові зв’язки; самостійно розв’язує типові біологічні вправи і задачі;
використовує знання у стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє
працювати зі схемами, графіками, малюнками, таблицями, атласами, визначниками,
натуральними біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості
біологічні дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційно-ціннісне
ставлення до живої природи
|
|
Високий
|
10
|
Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал
у
межах програми; розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11
|
Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах
програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи,
пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й
відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки; визначає
можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє
ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
|
|
12
|
Учень
(учениця) виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у
стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища
і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань
|
Оцінювання лабораторних і практичних робіт
При оцінюванні
лабораторних і практичних робіт враховується:
·
обсяг
виконання завдань роботи;
·
наявність
помилок, їх кількість;
·
оформлення
роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об’єктів,
охайність тощо);
·
для
лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту
завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);
·
для
практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;
·
рівень
самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання
звіту).
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні
об’єкти
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) називає окремі
ознаки біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
|
3
|
Учень
(учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів;
відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так
або ні); допускає суттєві біологічні помилки
|
|
Середній
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину
навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів, допускаючи
несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень
(учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст
навчального матеріалу; характеризує загальні
ознаки біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних
понять, описує біологічні
об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
|
6
|
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал,
відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що
наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни;
характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з
незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи
і задачі
|
Достатній
|
7
|
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального
матеріалу, використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних
понять, допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища; виконує
прості біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на
поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні
об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними;
пояснює причинно-наслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у
стандартних ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом
|
|
9
|
Учень/учениця вільно
відтворює навчальний матеріал та
відповідає на поставлені запитання;
аналізує інформацію, за допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові
зв’язки; самостійно розв’язує типові
біологічні вправи і задачі; використовує знання у стандартних ситуаціях;
виправляє помилки; уміє працювати зі схемами, графіками, малюнками,
таблицями, атласами, визначниками, натуральними біологічними об’єктами
та їх моделями; виконує прості біологічні дослідження та пояснює їх
результати; виявляє емоційно-ціннісне ставлення до живої природи
|
|
Високий
|
10
|
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11
|
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах
програми; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи,
пояснює прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й
відмінностей; встановлює і обґрунтовує причинно-наслідкові зв’язки; визначає
можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє
ціннісні орієнтації, здійснюючи вибір завдань і рішень
|
|
12
|
Учень/учениця
виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних
та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них;
використовує знання з інших предметів для виконання ускладнених
завдань; знаходить та використовує додаткові джерела інформації для виконання
навчального завдання; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її
розв’язання, приймати рішення, аргументувати власне ставлення до різних
поглядів на об’єкт вивчення, бере участь у дискусіях, вирішенні проблемних
питань
|
За основні критерії оцінювання
проектів вважаю потрібним взяти такі:
·
значущість і
актуальність обраної теми;
·
інформативність;
·
повнота розкриття
теми;
·
доказовість;
·
естетичність;
·
колективність (при
роботі у групах);
·
презентація та захист
роботи;
·
власне оцінювання
досвіду.
Під час ознайомленням
з роботою вчитель звертає увагу на те, щоб перші
п’ять пунктів обов’язково певною мірою
просліджувались у поданій учнями роботі, лише після цього, учні можуть
перейти до її захисту.
Всі ці пункти повинні мати у
собі підпункти, які розширюють можливості адекватного та повного оцінювання
учнівської роботи. Учнівські проекти доцільно оцінювати комплексно.
Наприклад,
загальна кількість балів за роботу - 100
балів , що відповідає 12 балам.
Шкала
оцінювання:
Бали
|
Оцінка
|
81-100
|
12
|
71-80
|
11
|
61-70
|
10
|
51-60
|
9
|
41-50
|
8
|
31-40
|
7
|
25-30
|
6
|
21-26
|
5
|
16-20
|
4
|
11-15
|
3
|
2-10
|
2
|
Можливі
критерії оцінювання у балах:
1.
Значущість і
актуальність описаної теми. ( max.- 3 балів)
·
якого масштабу являє
собою дана проблема: (всесвітнього, всеукраїнського,місцевого, не має
розголосу); (0-2бали)
·
адекватність висунутих
проблем їх тематиці.(0-1бали)
2.
Інформативність. ( max.-33 бали)
·
практична
можливість застосування способів вирішення;
(0-20балів)
·
важливість зібраної інформації
для висвітлення теми;(0-4бали)
·
достовірність
інформації;(0-2бали)
·
джерела
отримання інформації;(0-1бали)
·
перевірка одних
джерел іншими або практичне підтвердження;(0-1бали)
·
способи
вирішення проблеми, що висвітлюється;(0-2бали)
·
законність
способу вирішення.(0-1бали)
3.
Повнота розкриття
теми. ( max.-16 балів)
·
охоплення при розкритті
теми найважливіших
понять;(0-2бали)
·
змістовність та
інформативність кожного розділу;(0-2бали)
·
достатність
зібраних матеріалів, необхідних для висновків з даної теми;(0-2бали)
·
логічність
викладення матеріалу;(0-2бали)
·
рівень
зрозумілості викладеного матеріалу для читачів;(0-2бали)
·
висновки, які
слідують з кожного розділу;(0-2бали)
·
рівень залучення
знань з інших областей;(0-2бали)
·
життєва
компетентність.(0-2бали)
4.
Доказовість. ( max.-9 балів)
·
використання надійних джерел інформації;(0-2бали)
·
підтвердження
інформації кожного з розділів;(0-2бали)
·
теоретичні та ймовірні
висновки під час роботи;(0-1бали)
·
практично-дослідницькі
результати;(0-2бали)
·
підтвердження наочними
матеріалами;(0-2бали)
5.
Естетичність
оформлення.( max.-8 балів)
·
вживання хімічної
термінології;(0-2бали)
·
написання роботи
державною мовою;(0-1бали)
·
цензурність написання
роботи;(0-1бали)
·
коректність
використаних методів дослідження;(0-2бали)
·
законність висвітлених
теорій та практик.(0-2бали)
6.
Колективність (при
роботі у групах).( max.- 10 балів)
·
активність кожного
учасника;(0-2бали)
·
колективний вибір роботи;(0-2бали)
·
рівномірний розподіл
роботи;(0-2бали)
·
наявність зацікавлених
у проекті помічників;(0-2бали)
·
взаємодопомога.(0-2бали)
7.
Презентація, захист
роботи.(max.-14 балів)
·
активність кожного
учасника проекту відповідно до його індивідуальних можливостей;(0-2бали)
·
доведеність рішень, що
приймаються;(0-2бали)
·
уміння аргументувати
свої висновки;(0-2бали)
·
уміння зацікавити
опонентів;(0-2бали)
·
вільне володіння
матеріалами проекту;(0-2бали)
·
організованість,
артистизм;(0-2бали)
·
рівень спілкування.
(0-2бали)
Власне
оцінювання досвіду. ( max.-7 балів)
·
рівень організації
групи? (0-2бали)
·
рівень висвітлення
теми?(0-1бали)
·
рівень аргументації
роботи?(0-1бали)
·
рівень значущості
роботи?(0-3бали)
Немає коментарів:
Дописати коментар